Sidor

TEMA


DIY - Do it yourself “Att bygga, modifiera eller reparera något utan hjälp av yrkesverksamma experter” enligt Wikipedia. En glad amatör som pysslar och fixar själv, helt enkelt. Stort som smått. Snickra, måla, sy, klippa, klistra, virka, sticka. Möjligheterna är oändliga. 



Jag kände mig både glad och hedrad när Anna frågade om jag ville presentera DIY-temat (ett tema som ligger mig lite extra varmt om hjärtat). Men också fylld av en rejäl dos nervositet. Att skriva om DIY, pyssel och knåp för alla er duktiga människor som sprutar ur er inspiration och smarta Gör det själv-projekt på löpande band. Läskigt.






För mig handlar DIY mycket om att se möjligheterna.


Att kunna visualisera halsbandet man enkelt skulle kunna knåpa ihop av de där träpärlorna och läderremmen.

Kunna föreställa sig det snygga soffbordet som de övergivna lastpallarna på granntomten skulle kunna bli.
Att se hur den gamla anslagstavlan av kork får nytt liv med hjälp av lite färg och en bit tyg.
Kunna tänka sig hur farmors gamla spetsdukar kan förvandlas till en bordslöpare eller stärkas och bli till hängande snöflingor i fönstret.
Eller få en bild i huvudet av hur fin loppisbyrån skulle se ut med ett lager färg och en fin tapet på lådorna.



Men inte behöver ett DIY-projekt vara något stort och avancerat och kräva en hel verkstad eller en halv Panduro-butik för att kunna genomföras.


Ibland kan det vara något så enkelt som att se möjligheterna med gårdagens morgontidning. Att se hur lite tidningspapper och en bit snöre blir en urtjusig dekoration till burken med hemgjord chutney eller sylt.




Ju mer jag pysslar och fixar själv desto fler möjligheter till nya DIY-projekt ser jag. Allt som oftast ser jag inredningsdetaljer, smycken, assecoarer etc. som jag vill ha men blir direkt slagen av tanken att "det där skulle man lätt kunna göra själv". Att t.ex. se möjligheterna med en enkel lampskärm från Ikea och ett par meter svart tyll och hur man av det enkelt gör en egen version av en lampa som annars hade kostat mer än en halv charterresa.

Så vilka möjligheter har ni tagit tillvara på? Dags att visa upp era smarta/fina/enkla/roliga/inspirerande DIY-projekt i denna veckas tema. Jag ser så mycket fram emot att klicka mig runt bland alla bidrag.

Till sist: tack till Anna och Tina för förtroendet att presentera torsdagstemat och varmt välkomna in till min blogg - popetotrora.

Kram | Petra


Glöm inte att delta i veckans utlottning av Underbara Claras inspirerande bok >>

16 kommentarer:

  1. Vilket fint inlägg och som du vet Petra så är ju du en av mina pysselidoler och jag imponeras alltid av din kreativitet.

    Kram Victoria

    SvaraRadera
  2. Du är ju faktiskt helt rätt person att presentera detta tema!!! Allt du gör blir ju så bra! Tack för ett fint inlägg
    Kram
    HElena

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att ni gillar - det gör vi också!
    //Anna

    SvaraRadera
  4. Härligt skrivet om precis vad det handlar om - att se möjligheter!
    Blev så full i skratt när jag läste raden om grannens lastpallar, varför får du se när jag laddat upp mitt bidrag :-)

    Kram och tack för inspiration!
    Susanne

    SvaraRadera
  5. Ja, det ska bli jätteroligt att klicka runt bland alla projekt imorgon! Tur jag har en lugn dag på jobbet ;-)

    SvaraRadera
  6. Vilket fint inlägg Petra.
    Ja det gäller att se möjligheterna.

    Kram Lissen

    SvaraRadera
  7. Jättefint skrivet!

    Mvh från en glad amatör ;-)

    SvaraRadera
  8. Härligt inlägg! Du kan du! :)

    SvaraRadera
  9. Åh vilka snygga burkar och vad bra du skrivit om DIY. Kram Pia

    SvaraRadera
  10. Superfina bilder & riktigt fint pyssel. Blev väldigt inspirerad till vad jag ska göra under höstens mörka kvällar inomhus :)

    http://www.ebbaf.se - inredning & inspiration.

    SvaraRadera
  11. Vilket härligt inlägg du bjuder på Petra, både i bilder och text. Och vilken läcker lampa du fått till, oerhört inspirerande.

    SvaraRadera
  12. Spännande, mycke spännande!

    SvaraRadera