Sidor

ÅTERANVÄNDNING | ÅTERBRUK



En gammal byrålåda blir till en hylla på väggen. Ett koncept jag köpt med hull och hår. I köket har jag tre på rad. Helt och hållet som de alltid har varit fast med ny uppgift. Här vid pianot har jag tapetserat botten på lådan innan jag satte upp den. I detta fall med samma tapet som på väggen. Men jag kan tänka mig att prova med något snyggt tapetprov nästa gång. För jag har ett par gamla byrålådor kvar i garaget...

Den lilla tavlan är också återanvänd på sätt och vis. Ett färgglatt motiv på framsidan är numera bortvänt och en diskret men speciell detalj finner sin plats. En ny plats.




Återanvändning innebär att en produkt som anses vara förbrukad i sin situation flyttas till en ny situation där den kan tjäna ett syfte. Vanligtvis sker återanvändning utan någon bearbetning. Återanvändning är generellt det mest miljövänliga och enklaste sättet för samhället att ta vara på saker som ägaren vill få bort. 
källa: Wikipedia




Dessa lastpallar kom hem till oss fulla med pellets och blev stående bakom garaget ett litet tag.  Helt plötsligt såg vi att det ju var en potentiell bänk som stod där. Vi sågade bort liksom en sektion på tre stycken lastpallar så att bänken inte skulle bli så bred. Sedan slog vi bort de översta brädorna på de delar vi sågat bort (de satt stenhårt med gamla monsterspikar) Sedan klöv vi dem och kilade fast dem mellan brädorna på den översta lastpallen så att själva sittytan blev helt tät. 




En tunn och lite slarvig strykning med vit grundfärg efter att sittytan slipats (för att slippa stickor i baken) och sen hade lastpallarna glömt av hur det var att bära pellets. Numera står de i ett vardagsrum och fungerar både som sittbänk och avställningsyta. 

Det ska bli så kul att se vad alla ni andra har för tips och idéer gällande återanvändning och återbruk. Vi har stora förväntningar, Anna och jag! 


kram | tina o anna


VIKTIG INFO
För att delta i Fabrikens torsdagstema måste du vara medlem. Länkar från icke medlemmar tas bort. Är du inte medlem idag, men vill ansöka om medlemskap är du välkommen att  läsa här hur du kan ansöka  >>



6 kommentarer:

  1. Åååå vilka fina bilder Tina! Dina trälådshyllor är alldeles underbara! Fint som bara den. Kram!

    SvaraRadera
  2. Ursnygga bilder Tina! :) Kram

    SvaraRadera
  3. Åh...jag ber så mycket om ursäkt om mitt inlägg hos Fabriken! Jag kunde inte reglerna och var antagligen så dålig påläst...trots att jag kollar bloggen så ofta jag kan.Jag ser nu att jag kan inte bli medlem , eftersom jag skriver mest om annat istället för inredning...förlåt...Mvh Karla.

    SvaraRadera
  4. oh vad fint!! Mycket inspirerande!!

    SvaraRadera